Główna treść artykułu

Abstrakt

W niniejszym artykule autorka prezentuje wyniki badań, których celem była próba porównania doświadczeń szkolnych osób starszych oraz współczesnej młodzieży. Materiał badawczy został uzyskany metodą biograficzną – za pomocą wywiadu pogłębionego. W artykule przedstawiono przegląd literatury na temat szkoły i jej pamięci. Wyniki badań dotyczą wspomnień nauczycieli, szkolnych kolegów i koleżanek, atmosfery, rzeczy materialnych i wydarzeń w szkole, a także oceny własnej osoby jako ucznia. Seniorzy zaprezentowali również własne postulaty odnoszące się do współczesnej edukacji. Starsze osoby wspominają szkołę z wdzięcznością i entuzjazmem. Opowieściom o uroczystościach, nauczycielach i rówieśnikach towarzyszyły pozytywne uczucia. Współczesna młodzież natomiast opisuje swoje doświadczenia z mniejszymi emocjami. Edukacja jest dla nich wartością, która służy zdobyciu satysfakcjonującej pracy i statusu ekonomicznego. Autorka wskazuje, że wzajemne dzielenie się wspomnieniami szkolnymi łączy pokolenia. Temat szkoły w rozmowach dziadków i wnuków może się stać inspiracją, nauką oraz wskazówką do zmian na lepsze. Ważne jest, aby pamiętane zdarzenia, przedmioty i zjawiska ocalić od zapomnienia.

Słowa kluczowe

school experiences elderly youth biographical method doświadczenia szkolne osoby starsze młodzież metoda biograficzna

Szczegóły artykułu

Jak cytować
Sygulska, K. (2015). DOŚWIADCZENIA SZKOLNE OSÓB STARSZYCH ORAZ WSPÓŁCZESNEJ MłODZIEŻY – PRÓBA PORÓWNANIA. Dyskursy Młodych Andragogów/Adult Education Discourses, (16). https://doi.org/10.34768/dma.vi16.131